A Környezettudományi Központ állásfoglalása a fenntartható mezőgazdasági fejlődésről |
Új szemlélet szükséges
A fenntartható mezőgazdasági termelés feltételeinek
megteremtése hosszú távra szóló, nagy
ívű, több generációt érintő
program kidolgozását és megvalósítását
igényli. Ebben a programban egyszerre kell megfogalmazni a Magyarországon
jelentkező és megoldásra váró problémákat,
valamint figyelembe venni azokat a globális környezeti feltételeket,
amelyek az emberi életfeltételek hosszú távú
biztosításához szükségesek.
Az ipari, vagy iparszerű mezőgazdaság ideológiáját,
mely arra a hitre épül, hogy a fosszilis energiahordozók
korlátlanul állnak rendelkezésre, egy másfajta
szemléletnek kell felváltania. Ez a világ fejlettebb
régióiban már többé-kevésbé
megtörtént. Magyarországon a parciális érdekek
és a nosztalgiák, amelyeknek nálunk mindig is túlzottan
nagy szerepük volt, tovább éltetik az iparszerű
mezőgazdaság (a "nagy technika" előnyeinek) ideológiáját
és gyakorlatát. Ilyen körülmények között
a szemléletváltozás elérése sokkal nehezebb
és másfajta stratégiát követel, mint azokban
az országokban, ahol agrárpolitikai kérdésekben
nemzeti konszenzus ("bizalmi állapot") van és az agrárpolitikát
nem szűk csoportérdekek határozzák meg, mint
ahogy ez Magyarországon az elmúlt években történt.
A mezőgazdasági termelés hosszú távú
biztosítása, "fenntarthatósága" érdekében
a világtendencia az, hogy megkísérlik a lehető
legjobban összehangolni a mezőgazdasági termelés
természeti, környezeti, társadalmi, gazdasági
stb. szempontjait. Ahhoz, hogy a magyar mezőgazdaság fenntarthatóság
követelményeinek megfelelő modernizációja
beindulhasson és végbemehessen, mindenekelőtt arra
van szükség, hogy a magyar mezőgazdaság legkülönbözőbb
területén tevékenykedő szereplőivel megértessük
és elfogadtassuk a természeti és a környezeti
szempontok fontosságát.
Fenntartható fejlesztés kritériumai
Az agrártermelés fejlesztési stratégiáját
a fenntartható mezőgazdasági fejlődés
követelményei szerint kell újrafogalmaznunk. A fenntartható
fejlesztés szempontjainak érvényesítése
alapvetően az emberi életfeltételek hosszú
távú biztosítását és egyúttal
a többi biológiai egyed fennmaradását célozza.
A fenntartható fejlődés érdekében csak
olyan termelésnövelést szabad szorgalmazni, amely
- megőrzi a talaj termőképes állapotát
és nem szennyezi a felszín alatti vizeket;
- megőrzi a növénytermesztés és az
állattenyésztés genetikai erőforrásait;
- elősegíti a biológiai sokféleség,
a biodivezitás fennmaradását;
- a humán táplálkozási lánc valamennyi
szereplője számára az élő szervezetet
nem károsító, s megfelelő beltartalmi értékű
termékeket állít elő;
- melléktermékeivel és hulladékaival nem,
vagy csak minimális mértékben szennyezi a környezetet;
- a vidéki népesség minél szélesebb
köre számára biztosít munkaalkalmat és
megélhetést;
- lehetővé teszi a termelés gazdaságosságának
folyamatos fenntartását.
A fenntartható mezőgazdaság kritériumainak
egyidejű és folyamatos érvényesítésére
van szükség. A fenntartható fejlesztésre való
áttérés, valamennyi kritérium egyidejű
érvényesíthetősége azonban hosszabb
időszakot, több évet, esetleg évtizedeket vesz
igénybe. A fenntarthatóság felé vezető
úton kompromisszumokra van szükség, ami azt jelenti,
hogy az egyes kritériumok érvényesítése
nem feltétlenül párhuzamosan, azonos ütemben kell
hogy megtörténjen. Azonban csak olyan kompromisszumok engedhetők
meg, amelyek nem idéznek elő visszafordíthatatlan
károsodásokat.
Kulcskérdés: az üzemi struktúra
A magyar mezőgazdaságnak a fenntartható fejlődési
pályára állítása szempontjából
alapvető problémája, hogy a kárpótlás
és a vagyonnevesítés során a földek jelentős
hányada esetében nem történt meg a tényleges
privatizáció, hanem csak kvázi privatizáció.
Ennek során az igényjogosultak nem ténylegesen kimért
földhöz, hanem csak részaránytulajdonhoz jutottak.
A privatizációnak ez a formája lehetővé
teszi, hogy a volt szövetkezeti és állami gazdasági
menedzsment ezeknek a kvázi tulajdonban lévő földeknek
számottevő részét jelképes összegért
megszerezze magának. Ez részben már meg is történt.
Jelenleg Magyarországon a termőföld mintegy felével
egy szűk csoport, a volt szövetkezeti és állami
gazdasági menedzsment rendelkezik. ők azonban ténylegesen
nem művelik a földet, hanem bérmunkásokkal műveltetik.
A rendelkezés és a művelés szétválása
önmagában is problémára utal, hiszen nincs meg
a közvetlen érdekeltség a föld fenntartható
használatára.
A termőföld további közel negyven százalékát,
sokszor egyetlen megélhetési forrásként az
elaprózott törpe- és kisgazdaságok saját
szükségletre termelésre használják.
Az árútermelésre berendezkedett középüzemi
kategóriába tartozó gazdaságokban adottak
egy család foglalkoztatási és megélhetési
lehetőségei, biztosítható a megfelelő
szakértelem, megvalósulhat a melléktermékek
hasznosítása, következésképpen a viszonylag
alacsony iparianyag-bevitel. Ezek a gazdaságok ma a földterületnek
alig több mint tíz százalékát használják.
A középüzemi gazdasági szektornak a kibontakozása,
amely hordozója lehetne az ágazat gazdasági, társadalmi,
környezeti modernizációjának, az előző
kormány "szektorsemlegessége", valójában a
nagyüzemek burkolt, vagy nyílt támogatása következtében
leállt. Hathatós intézkedések hiányában
attól kell tartani, hogy ez a szektor további lemorzsolódásnak
lesz kitéve. Ez pedig minden EU komform üzemi struktúra
kialakítását meghiúsítja.
A további nem kívánatos földkoncentráció
megelőzése érdekében a termőföldforgalmat
szigorú állami ellenőrzés alá kell vonni,
és ezzel párhuzamosan programot kell kidolgozni az üzemi
struktúra átalakítására, valamint a
fennmaradásukat és működésüket elősegítő
integrációs rendszerek kialakítására.
A privatizáció hatásai
A magyar mezőgazdasági termelés környezeti,
társadalmi (elsősorban: foglalkoztatási) és
gazdasági értelemben egészében a fenntarthatóság
kritériumainak ma kevésbé felel meg, mint az átalakulást
megelőző időszakban, igaz, oly módon, hogy
egyszerre vannak jelen a kedvező és a kedvezőtlen
tendenciák.
A mezőgazdaság átalakulásának környezeti
szempontból pozitív következménye az ipari inputoknak
a kis- és a közepes árutermelű gazdaságokban
bekövetkezett csökkenése és az üzemeken belüli
anyagáramlások megnövekedése. A nagyüzemekben
egy egyoldalú növénytermesztési specializáció
mellett már csaknem visszaállt az ipari anyagbevitel korábbi,
magasnak tartott szintje.
A fenntartható fejlődés szempontjából
ugyanakkor igen kedvezőtlen, hogy a mezőgazdaság népességeltartó
képessége, elsősorban az erőforrások
nem megfelelő elosztása miatt drasztikusan, mintegy harmadára,
közel 900 ezer főről kevesebb, mint 300 ezer főre
csökkent. A szövetkezeti menedzsment "ügyeskedése"
szerint végbement privatizáció során csaknem
600 ezer ember vesztette el az állását és szinte
teljes vagyonát.
A mezőgazdasági termelés szektoronkénti
hatékonyságával kapcsolatban egyoldalú és
tendenciózus kép alakult ki a nagyüzemek "hatékonysági
fölényéről". Egyrészt a nagyüzemek
tényleges tulajdonosai, a nagyüzemi menedzsment jelképes
összegért szerezte meg a szövetkezeti és részben
az állami gazdasági vagyont. Ez a "hatékonysági
fölény" tehát egy szinte ingyen megszerzett több
száz milliárd forintnyi vagyonhoz mért látszat
"hatékonysági fölény". Másrészt
szakmai körökben közismert a mezőgazdasági
árrendszer azon sajátossága, hogy a mezőgazdasági
árak a jövedelem jelentős hányadát földlekötéssel
arányosan tartalmazzák. A földdel bőven ellátott
nagyüzemeknek lehetőségük van olyan termelési
szerkezet kialakítására, amely segítségével
magas jövedelemre tegyenek szert ún. földigényes
termékek, gabonafélék és az ipari növények
termelésével. Ez a termelési szerkezet vezetett
a környezetet szennyező, magas iparianyag-bevitel visszaállítására,
több százezer ember állásának az elvesztéséhez
és megfelelő áron eladhatalan, gyenge minőségű
tömegtermékek megtermelésére.
A nagyüzemek "hatékonysági fölényét",
a "large is beautiful" hamis szocialista ideológiának az
árát a kormánynak az adózók pénzéből
éppen napjainkban több tízmilliárd forinttal
kell megfizetnie.
Az agrárágazat strukturális átalakulása
nemcsak a fenntartható gazdálkodás alapjainak lerakását
nem szolgálja, hanem a hagyományos értelemben vett
növekedés feltételeinek a megteremtését
sem. A mezőgazdasági termelés fő mutatóinak
alakulásából az látszik, hogy nem teremtődtek
meg a tartós mezőgazdasági növekedés feltételei.
(1. sz. ábra.)
A mezőgazdasági termelésben az 1993-as mélypont utáni lassú növekedést teljes mértékben a növénytermelés növekedése idézte elő. Az állattenyésztés termelési értéke, mint a tartós növekedés egyik legfontosabb hordozója, az 1997-es évet is figyelembe véve az elmúlt 4 évben stagnál, s az állattenyésztés aránya 1997-ben a termelési értéken belül már 40 százalék alá csökkent.
Az intenzív vs. extenzív szántóföldi művelés
A mezőgazdasági termelésnek környezeti fenntarthatóság
szempontból a legkritikusabb területe a szántóföldi
növénytermelés. Az iparianyag input tekintetében
kétféle irányzat jelöli ki a lehetséges
sáv "szélső" értékeit.
1. Az egyik szerint a fenntartható mezőgazdálkodást
ipari anyaginput nélkül, vagy alacsony ipari inputtal próbálják
megoldani és ezáltal csökkenteni a mezőgazdasági
területek, talajvizek ipari eredetű anyag szennyezését,
az ipari eredetű anyagterhelését, valamint az élelmiszerek
vegyszermentességét. Ennek "tiszta" változatát
szokás organikus mezőgazdaságnak nevezni, illetve
az "extenzív" gazdálkodási változatát
"low input production"-nak, azaz kis anyagbevitelű termelésnek.
2. A probléma másik megközelítése
pedig az, hogy viszonylag kis területen korszerű ipari anyagok
felhasználásával nagy termőképességű,
szuperintenzív termelést valósítanak meg és
a felszabaduló területet vissza lehet adni a természetnek,
ahol lehetővé válik a vadonélő növények
és állatok természetes körülmények
közötti fennmaradása. Ezt a gazdálkodást
“high yield farming" rendszernek nevezik és elsősorban az
Egyesült Államokban terjed. Kérdés azonban az,
hogy a fenntarthatóságot lehet-e szuperintenzív termelési
körülmények között megvalósítani,
vagy sem. Az ezzel kapcsolatos kutatások és viták
még nem zárultak le, s akár hosszú ideig is
eltarthatnak. Így a szuperintenzív termelésnek esetleges
agrárstartaégiai elemként kezelése zsákutcába
vihet.
Magyarországon a szántóföldi művelés
jelenlegi gyakorlata a nagyüzemekben ipari anyagbevitel szempontjából
nagyjából megfelel az intenzív minősítésnek.
E gazdaságokon belül az anyagáramlás minimális.
A közepes birtokkategóriába tartozó gazdaságok
iparianyag felhasználás szempontjából az extenzív
kategóriába sorolhatók, viszont a belső anyagáramlás
még náluk sem alakult ki. A kis és törpegazdaságok,
leszámítva a kertészeti kultúrákat gyakorlatilag
nem, vagy alig használnak ipari eredetű anyagot, a keletkező
melléktermékeket és hulladékokat viszont teljes
mértékben felhasználják.
Az állattenyésztés kérdéseinek háttérbe szorulása
Mind az intenzív, mind az extenzív állattenyésztés
környezetvédelemmel összefüggő kérdései
a rendszerváltás utáni években háttérbe
szorultak. Ez leginkább a nagyüzemi állattenyésztőtelepek
felszámolásával, s ezzel a környezetkárosító
hatások megszűnésével függ össze.
Az un. intenzív állattenyésztés mind a talajra,
mind a felszínalatti vizekre ugyanolyan károsító
lehet, mint az ipari anyagbevitel. Az állattenyésztésnél
még egy jelentős környezetkárosító
tényező jelentkezik, a légszennyezés. Az állatenyésztés
környezeti hatásainak figyelembe vételét a jövőben
a beruházási, valamint az un. üzemviteli támogatások
elbírálásánál lehet és kell érvényesíteni.
A növénytermesztésnél az extenzív
termelés nem tesz kárt a környezetben, mert nem viszünk
be feleslegesen műtrágyát, a legeltetésen alapuló
extenzív állattenyésztésnek azonban túllegeltetés
esetén lehetnek környezetkárosító hatásai,
amellyel eddig nem számoltunk kellőképpen.
Az iparianyag-bevitel csökkenése
Magyarországon az átalakulást kísérő agrárolló nagymértékű kinyílása, az egyéb pénzügyi források hiánya, valamint a mezőgazdaság üzemi struktúrájának részbeni átalakulása az ipari anyaginput jelentős visszaeséséhez vezetett. A műtrágyák esetében ez a visszaesés igen látványos volt (2. sz. ábra).
A növényvédőszer-felhasználás visszaesése valamivel mérsékeltebb volt. Fontos körülmény azonban, hogy a nagyüzemekben a ipari eredetű anyagbevitel fajlagos szintje ma már újra megközelíti a 80-as évek elejének magasnak tartott s a természeti erőforrásokat károsító szintjét.
Termőföldvédelem: jog és gyakorlat
A termőföldről szóló 1994. évi
LV. törvény leszögezi, hogy a földhasználó
köteles a termőhely ökológiai adottságaihoz
igazodni, s a föld hasznosítása során olyan talajvédő
gazdálkodást folytatni, amely a külön jogszabályokban
meghatározott természetvédelmi, környezetvédelmi,
vízvédelmi, közegészségügyi és
állat-egészségügyi követelményeket
is figyelembe veszi.
Magyarországon a termőföldnek jelentős hányadát,
közel 80 százalékát bérlet útján
hasznosítják. A földtörvény értelmében
a haszonbérbe adó a haszonbérletet azonnali hatállyal
felmondhatja, ha a bérlő a természeti értékek
fennmaradását bármely módon veszélyezteti.
Ehhez egyrészt arra lenne szükség, hogy a kárpótlás
és a vagyonnevesítés során visszakapott földek
feletti tényleges rendelkezést megszerezhessék a tulajdonosok,
másrészt a tulajdonosok fontosnak tartsák a természeti
értékek megőrzését. A természeti
értékek megőrzésének, a jogszabályi
lehetőség ellenére, nincsenek meg a tényleges
lehetőségei és garanciái. Továbbá
a fenti kötelezettségek betartását senki sem
kíséri figyelemmel, illetve senki sem ellenőrzi.
A rendszerváltás után megszűnt a nem védett
területeken a művelési ágváltoztatás
engedélyeztetése. A földhasználóknak ma
már csak bejelentési kötelezettségük van.
Ez súlyos problémákat okoz, elsősorban a gyepterületek
vonatkozásában, hiszen míg szakmai berkekben arról
folynak a viták, mekkora szántóterületet kell
majd a termelésből kivonni és másképp,
köztük gyepként hasznosítani, az erőforrások
egyenlőtlen elosztása és a megélhetési
kényszer az ország sok területén arra készteti
az embereket, hogy gyepterületeket törjenek fel és vonjanak
szántóföldi, valamint kertészeti művelés
alá. Külön gondot jelent, hogy természetvédelmi
területen is tapasztalni a gyepterületek feltörését,
annak ellenére, hogy itt ez engedélyhez kötött.
Magyarországon a föld privatizációja során
a táblákat úgy kellett volna kijelölni, hogy
az új gazdáknak egyformán jusson a jobb termőképességű
talpi és a rosszabb adottságú, részben erodált
lejtőkön elhelyezkedőkből is. Abból, hogy
a kisparcellákat elsősorban a lejtős területeken
alakították ki, arra lehet következtetni, hogy a síkterületek
zöme nagyüzemi művelésben maradt, s a művelés
szempontjából problémás területek kerültek
kisüzemi művelésbe. Ez egyértelműen arra
utal, hogy az egyéni gazdálkodásra vállalkozók
érdekérvényesítési képessége
a nagyüzemi menedzsmenttel ebben a vonatkozásban is gyenge
volt.
A mezőgazdasági melléktermékek és
hulladékok hasznosítása
A nagyüzemi gazdálkodás keretei között
a melléktermékek és termelési hulladékok
felhasználása már a rendszerváltás előtt
is súlyos gondot jelentett. A műtrágyára alapozott
iparszerű növénytermesztési és állattartási
rendszerek között gyenge volt a gazdaságon belüli
anyagáramlás. Az almos trágya mennyisége drasztikusan
lecsökkent a hígtrágyás technológiák
elterjedése miatt. Az olcsó műtrágya mellett
a nagyüzemek sokáig nem kezelték és használták
fel megfelelően a meglévő almos trágyát
sem a rossz gépesíthetőség és a magas
szállítási költségek miatt.
A műtrágya árának növekedésével
ez a helyzet a nyolcvanas évek végén jelentős
mértékben javult, és az almos trágyát
már teljes egészében felhasználták.
Az évente keletkezett több tízmillió köbméter
hígtrágyának azonban csak mintegy harmadát
használták fel a mezőgazdaságban. A megmaradó
kétharmadot trágyatavakban tárolják, amelyek
talaj, víz és levegőszennyezőforrást
jelentenek.
A mezőgazdaság privatizációtól azt
is lehetett várni, hogy növekedni fog a melléktermékek
és termelési hulladékok gazdaságon belüli
felhasználása. Ez a várakozás részben
meg is valósult, alapvetően a privatizáció
nyomán kialakuló üzemtípusok szerinti különbségekkel.
A melléktermékek felhasználására vonatkozóan
- a gazdálkodó szervezetek szervestrágya felhasználása
a kivételével - sajnos nem állnak rendelkezésre
országos felmérésen alapuló statisztikai adatok,
csak részinformációkat tartalmazó tanulmányok,
ezek szerint:
a. A kisgazdaságokban, ahol van állattartás,
a rendelkezésre álló vizsgálatok szerint jellemző,
mind az almos trágya felhasználása, mind a melléktermékek
(pl. kukoricaszár) betakarítása. A gyenge eszközellátottságú
gazdálkodók alapvetően az önellátásra
rendezkednek be, amit csak lehet igyekeznek maguk megtermelni. Ebből
adódóan ezekben a gazdaságokban kiemelkedő
gazdasági jelentősége is van a melléktermékek
hasznosításának.
b. A nagyobb (100 ha feletti) családi gazdaságokban
már kifejezettebb a növénytermesztési (főként
gabona) irányú specializáció. Egy felmérés
keretében megkérdezett családi gazdaságoknak
szándékukban áll az állattenyésztést
is fejleszteni. Most a melléktermékeket vagy eladják,
vagy beforgatják a földbe és ezt ők is károsnak
tartják. Az állattenyésztés fejlesztésével
egyúttal szeretnék a műtrágya vásárlást
is kiváltani. Elképzeléseik megvalósítását
nagymértékben korlátozza, hogy a meglévő
állattartó telepek megvásárlása, bérlete,
vagy újak építése mind megfizethetetlen a számukra.
c. A 300 hektárnál nagyobb gazdaságoknál,
a nagyüzemeknél nagyon erős tendenciát lehet
tapasztalni a növénytermesztési ágazatok, főleg
gabonafélék és ipari növények termesztésének
további előtérbe helyezésére. Itt az
állaltenyésztés kezelése éppen fordított,
mint a 100 hektárnál nagyobb családi gazdaságok
esetében: a még meglévő állattenyésztési
ágazatoktól is meg akarnak szabadulni. Új telepek
létesítésével szinte sehol sem foglalkoznak.
Mezőgazdasági természeti és környezeti szempontok érvényesülése
A mezőgazdaságban a természeti és környezeti
szempontok figyelembevétele tekintetében lemaradásban
vagyunk. A mezőgazdaság környezetterhelését
és a vidéki térségek védelmének
fontosságát a természet- és környezetvédelemmel
foglalkozók később fedezték fel, mint az ipar
és a városok környezeti problémáit. Ennek
következtében az ipari és a városi környezetvédelem
előrébb tart, mint a mezőgazdaság és
a falu sajátos természeti és környezeti kérdéseinek
tisztázása és a teendők megfogalmazása.
Ennek a lemaradásnak a pótlása Magyarországon
azért is fontos, mert területének kétharmadán
mezőgazdasági termelés folyik, s a lakosság
nagy hányada él vidéki településeken.
A mezőgazdasági termeléssel összefüggő
természetvédelmi programnak durván négy nagy
területre kell kiterjednie, illetve programot adnia:
- A természeti értékeket hordozó területekre;
- Az intenzív mezőgazdasági hasznosításra
alkalmas területekre;
- A rossz adottságokkal rendelkező, extenzív hasznosításra
alkalmas területekre; valamint
- A természeti értékekkel nem rendelkező
és extenzív hasznosításra sem alkalmas területekre.
A természeti értékeket hordozó területeken
a mezőgazdasági célú földhasználatot
alá kell rendelni a természetvédelem szempontjainak.
Ezek közé sorolhatók a túlságosan száraz
és túlságosan nedves élőhelyek is. A
természeti értékekkel nem rendelkező és
mezőgazdasági művelésre alkalmas területeken
természetvédelem szempontjából a természeti
erőforrások (talaj, víz) védelmére
kell a hangsúlyt helyezni. Így a fenntartható mezőgazdasági
fejlődés kritériumai ma nem azonosak a természetvédelem
szempontjait érvényesítő programmal. Annak
a gazdálkodási módnak, amelyet az ún. környezetileg
érzékeny területeken folytatnak, fokozatosan tért
kell hódítania a környezetileg nem, vagy kevésbé
érzékeny területeken is.
Azt, hogy a mezőgazdasági művelésre alkalmas,
s természeti értékeket nem hordozó területeken
milyen földhasználati viszonyok kialakítását
tűzhetjük ki célul, nem lehet csak a talajadottságokat
alapul venni. Emellett figyelembe kell venni azt is, hogy milyen
üzemi struktúra, milyen kereskedelmi és feldolgozási
lehetőségek, milyen integrációs formák
stb. alakultak ki, illetve milyen egyéb megélhetési
lehetőségek teremthetők. Ezeket a szempontokat figyelmen
kívül hagyó, s a talajadottságok szempontjait
egyoldalúan, s különösen rövid távú
programként előtérbe helyező program megvalósítása
egy voluntarista agrárpolitikát idézne fel.
A természeti erőforrások, illetve a természeti
értékek védelmét EU-ban jelentős pénzügyi
támogatással segítik. A mezőgazdasági
termelők e programokhoz önkéntesen csatlakozhatnak.
Az EU tagországok tapasztalata ugyanakkor azt mutatja, hogy ezekhez
a programokhoz csaknem kizárólag a kis és a közepes
gazdaságok csatlakoznak, míg a nagygazdaságok előnyben
részesítik a nagy iparianyag bevitelű termelést,
s ezért távol tartják magukat ezektől a programoktól.
Ezeknél a gazdaságoknál az iparianyag bevitelt adminisztratív
eszközökkel korlátozzák, a tapasztalatok szerint
kevés sikerrel. Az EU tagországok döntő többségében,
Magyarországgal ellentétben, nem jellemző a nagybirtokrendszer.
Nálunk viszont már a hasonló programok kialakításánál
is számolni kell a nagyüzemek jelentős súlyával,
illetve azzal, hogy a nagyüzemek elzárkóznak az ilyen
programok elől. A természeti erőforrások és
értékek védelmét szolgáló programok
Magyarországon emiatt kisebb hatásfokkal fognak működni,
s Magyarország az EU csatlakozás során nem tud majd
kellőképpen élni ezekkel a lehetőségekkel.
A jövőben azzal kell számolni, hogy a mezőgazdaságilag
hasznosított területek egy részén nem élelmezési
célú termesztés folyik majd. Ezeken a területeken
nagy jelentősége lesz a tápanyag megfogó-visszatartó
növényeknek, hogy a felgyülemlett tápanyag kimosódásának
a veszélye csökkenjen, s amelyek természeti erőforrások
védelme szempontból nagyon jelentősek. E területek
fontos felhasználási lehetősége lesz az energetikai
célú biomassza előállítás. A
fosszilis energia készletek kimerülőben vannak és
felhasználásuk a széndioxid feldúsulását
eredményezi a légkörben. Az energetikai célú
növénytermeléssel valamelyest csökkenteni lehetne
a levegő széndioxid terhelését is. Az energetikai
célú biomassza termeléshez az egyéb szempontok
érvényesítése mellett olyan növényeket
kellene választani, amelyek termesztése lehetővé
teszi, hogy szükség esetén az adott területet vissza
lehessen állítani az élelmiszertermelésbe.
Természetesen más alternatív felhasználási
lehetőségek is adódnak: ilyenek a turisztikai célú
felhasználás, mesterséges vízfelületek
létesítése, végső soron a táj
kultúrállapotban tartása. Az USA-ban és az
EU tagországokban megvalósított ún. parlagon
hevertetés az erőforrásokkal való gazdálkodásban
nem bizonyult célravezető módszernek, ehelyett az
ilyen területek hasznosítása és kultúrállapotban
tartása kerül előtérbe.
A veszélyeztetett gyepterületek
A gyepek tekintetében a rendszerváltás, a privatizáció
kedvező hatásai nem, vagy csak lokálisan érzékelhetők.
A gyepeket fenntartó hagyományos állattenyésztési
ágazatok válsága következtében a gyepterületek
még a korábbinál is jobban leértékelődtek.
Országosan általánosan jellemző a gyepterületek
kihasználatlansága. Ez több irányú problémát
okoz.
a. A gyepterületeknek az elhagyása, vagy még
inkább elhanyagolása, gazdasági és természetvédelmi
szempontból azért káros, mert a füves élőhelyek
jellegének megőrzéséhez rendszeres taposásra,
rágásra, kaszálásra van szükség.
Ezek azok a tényezők, amelyek szabályozzák
az élővilág faji összetételét,
természeti értékeit. Kaszálás hiányában
a rétek és az ártéri területek bebokrosodnak,
és az unikális fajokban gazdag rétek helyét
a gyakoribb fajok számára otthont adó bokrosok, majd
erdők foglalják el.
b. A gyepterületek gazdasági leértékelődése
a tulajdonosokat alternatív hasznosítási formák
keresésére ösztönözték. A valamennyire
is művelhető gyepterületek esetében a szőlő-,
gyümölcstelepítést, vagy a szántóföldi
művelésbe vonást lehet tapasztalni. A feltörések
mértékét pontosan nem lehet megítélni,
mivel gyakran elmulasztják a bejelentési kötelezettséget,
mivel ez nem von maga után szankciót.
c. Számos gond forrása a gyepek államilag
támogatott erdősítése. Ez a veszély
elsősorban a homokpusztai területeket fenyegeti. A tájidegen,
nem őshonos fenyű és akác, illetve nemesnyár
ültetvényeknek esztétikai és természetvédelmi
értékük nincs, diverzitási hatásuk elenyésző,
rekreációs célokra alkalmatlanok.
d. Más művelésre nem alkalmas ún.
feltétlen gyepek esetében pedig néhány helyen
a libatartás okoz súlyos gondokat (amelyet ráadásul
az EU társulási szerződés vámpreferenciái
is támogatnak). A tömeges libatartás a jelenlegi gyakorlat
szerint az érintett gyepterület néhány év
alatti kiélését, biológiai, természetvédelmi
értékeinek elvesztését okozza.
Az erdők a bioszféra szerves részei
Az erdők elsődlegesen bolygónk bioszférájának,
a természeti környezetnek szerves és nélkülözhetetlen
alkotóelemei, s csak oly mértékben és módon
vonhatók a piacgazdasági folyamatok hatókörébe,
mely figyelembe veszi a biologikum prioritását, felismeri
és követi törvényszerűségeit, óvja
természet adta genetikai sokszínűséget, elősegíti
tartamos fennmaradását.
Az erdészeti kultúrák környezetterhelése
általában kedvező és még a legintenzívebb
faültetvény is sokkal extenzívebb földhasznosítást
jelent bármely mezőgazdasági használatnál.
A talajba a telepítés időszakától eltekintve
gyakorlatilag nem kerül peszticid és a műtrágyázás
gyakorisága és mértéke sem számottevő.
A korábban növényvédőszerekkel terhelt
talajokat a fák szervesanyaggal dúsítják, elősegítik
a természetes talajfejlődési folyamatok újra
beindulását.
Az erdősítés hatására a humusztartalom
javul, a talaj abszorpciós képessége erősödik,
végbemehet a talaj terhelését okozó vegyianyagok
megkötése és lebomlása. Amennyiben erre igény
van, az erdő, illetve a faültetvény kitermelése
után a termőtalaj regenerálódva viszonylag
egyszerű eszközökkel ismét mezőgazdasági
termelésbe állítható, tehát a folyamat
nem irreverzíbilis, vagy akár az idő folyamán
ciklikusan ismételhető.
Az erdő és az állatvilág kapcsolata közismert,
sok állat élőhelye az erdő. Az állatvilág
genetikai sokféleségének, élőhelyének
megőrzése az erdők szakszerű kezelésével,
az erdőterület növelésével segíthető
elő. A védett rovarok, hüllők, énekesmadarak
mellett az erdő természetes élőhelye a vadászható
vadnak is. A bérvadásztatás pedig fontos idegenforgalmi
tényező és jövedelemforrás lehet. A vadászható
vad élőhelyének színtere, a vadrejtő
sűrűk, vadbúvó cserjések létesítése
is kiegészítő eleme lehet az extenzív földhasznosításnak.
Az erdő, pontosabban faültetvény egy sajátos
változatának, az energiaerdőnek számottevő
szerepével kell a jövőben számolni. Ez azonban
nem számít a fenti kritériumok szerinti erdőnek,
hanem sajátos gazdasági célú földhasználatnak,
azért ezek telepítését és fenntartását
külön kell szabályozni.
Globális szempontok
A globális környezeti problémák szempontjából
a fenntartható mezőgazdaság közép- és
hosszútávra szóló programjának középpontjába
az üvegházhatás csökkentését, illetve
az energiaproblémát kell állítani.
Magyarország is várhatóan aláírja
a Kiotói Egyezményt és vállalja a CO2 kibocsátásának
8 százalékos csökkentését. Ennek a vállalásnak
a teljesítésében a biomassza a jelenleginél
nagyobb mértékű energetikai célú felhasználása
már az elkövetkező években is számottevő
szerepet kaphat.
A Nemzetközi Energia Ügynökség számítása
szerint száz év múlva a fosszilis energiahordozók
részesedése az energiafelhasználásban a mostani
90 százalék feletti arányról 50 százalékra
fog csökkenni és a megújítható energiaforrásoknak
kell helyüket elfoglalniuk. Ebben a mezőgazdaságnak
sajátos szerep jut: a mezőgazdaság az az ágazat,
amelynek hosszútávon energiafelhasználóból
energiakibocsátóvá kell válnia.
Ezek a "külső" körülmények önmagukban
is gyökeres szemléletváltozást igényelnek,
s át kell hogy szőjék az agrárprogramot.
Az ökológiai szemlélet erősítése
Ahhoz, hogy a természet- és a környezetvédelem
kérdései szervesen beépülhessenek az agrárpolitikába,
a közgazdasági szabályozásba, s a gazdálkodási
gyakorlatba az szükséges, hogy integrált mezőgazdasági
és agroökológiai kutatások folyjanak. Az agrárkérdések
és a környezetvédelem problémáinak kezelése
Nyugat-Európában olyan szinten van, hogy sok korábbi
nagyhírű mezőgazdasági kutatóintézetet
integrált mezőgazdasági és agroökológiai
kutatóintézetté alakítottak át. Magyarországon
is alapvető fontosságú lenne, hogy minél előbb
kialakuljon egy integrált kutatás.
Hasonló integrációra van szükség az
oktatásban is. Első lépésként az agrárfelsőoktatásban
növelni, illetve esetleg egy szaktanszéki integráció
keretében általánossá kellene tenni az ökológia
oktatást.
A megfelelően képzett szaktanácsadók működése
is alapvető követelmény. Nem feltétlenül
arra van szükség, hogy külön környezetvédelmi
szaktanácsadók működjenek a mezőgazdaságban,
hanem azok, akik például talajtani vagy talajhasznosítási
kérdésben szaktanácsadók, legyenek egyúttal
környezetvédelmi szakemberek is.
Nyugat-Európában és a világ más
fejlettebb részeiben már felismerték annak fontosságát,
hogy a termelők szemléletét át kell hatnia
az ökológiai szemléletnek. Magyarországon, mivel
a mezőgazdaságban, de másutt is még általában
a túlélés, az egyik napról a másikra
élés problémáinak a megoldása okoz gondot,
az emberektől még nem lehet elvárni, hogy környezetvédelmi
problémákra is figyeljenek. Azonban ezeket az embereket rá
kell döbbenteni arra, hogyha egy idő után nem veszik
figyelembe, nem tartják be a fenntartható mezőgazdasági
termelés szempontjait, akkor ez komoly versenyhátrányt
jelent számukra a nyugat-európai versenytársaikkal
szemben és ezzel saját létalapjukat is veszélyeztetik.
Ennek a szemléletet elterjesztése érdekében
sokat kell tennie az állami szerveknek, a kutatóintézeteknek,
az egyetemeknek, a szaktanácsadásnak és a civil szervezeteknek
is.
Külön ki kell emelni az állam szerepét a fenntartható
mezőgazdasági fejlődés előrevitelében
és megoldásában. Az állam a piacgazdaság
követelményeinek megfelelően nagyon sok helyről
kivonult, hogy ne zavarja a gazdasági törvényszerűségek
érvényesülését. A természet- és
környezetvédelem olyan terület, ahonnan az államnak
nem szabad kivonulnia, hanem éppen ellenkezőleg fokozottan
beavatkoznia.
A támogatási rendszert úgy kell kialakítania,
hogy abban megjelenjenek a természeti és környezeti
szempontok. Magyarországon még csak csírájában
létezik olyan adózási és támogatási
rendszer amely a mezőgazdaságban, vagy az iparban preferálná
a természeti és környezetvédelmi szempontokat
figyelembe vevő beruházásokat, különböző
környezetkímélő termelési módszerek
és termékek elterjedését. és kifejlesztését.
Az állam beavatkozását addig kell fokozni, ameddig
a gazdaság szereplői nem ismerik fel, hogy a környezetvédelmi
szempontok figyelembe vétele egyben saját jól felfogott
létérdekük is.
Az állásfoglalás kialakításához
hozzájárult:
Bach István (Országos Mezőgazdasági
Minősítő Intézet, Budapest), Balázs
Julianna (Pannon Agrártudományi Egyetem, Keszthely),
Bedő Zoltán (Mezőgazdasági Kutató
Intézet, Martonvásár), Juhász Mária
(Kertészeti és Élelmiszeripari Egyetem, Budapest),
Laczó Ferenc (Környezettudományi Központ,
Budapest), Ligetvári Ferenc (DATE Mezőgazdasági
Főiskolai Kara, Szarvas), Nagy Szabolcs (Magyar Madártani
és Természetvédelmi Egyesület, Budapest), Tar
Ferenc (Földművelésügyi és Vidékfejlesztési
Minisztérium, Budapest).
Vissza |
Fooldal |