A Környezettudományi
Központ Állásfoglalása
A biomassza energetikai felhasználásáról |
Magyarország energiafelhasználása
Magyarország energiafelhasználása a nemzetközi olajválság előtti évekig
gyorsan növekedett, majd ezt követően a növekedés lelassult. A rendszerváltást
kísérő gazdasági átalakulás következtében az energiafelhasználás jelentősen
1992-re mintegy 20 százalékkal csökkent. Azóta lényegében stagnál.
1. sz. tábla
1990 | 1995 | 1998 | |
Forrás összesen | 1.328,1 | 1.163,3 | 1.148,7 |
Hazai termelés | 603,4 | 553,9 | 489,2 |
Behozatal | 724,7 | 609,4 | 659,5 |
Kivitel | 70,8 | 87,6 | 74,3 |
Készletváltozás | 13,1 | 8,7 | 28,4 |
Energiafelhasználás | 1.244,2 | 1.067,1 | 1.046,0 |
Az energiafelhasználás visszaesése alapvetően az ipari és mezőgazdasági termelés csökkenése miatt következett be, az energiahatékonyság kismértékű növekedése mellett, mely részben az energiahatékonyság-javító programok, részben az energia-áremelkedések miatt következett be.
2. sz. tábla
1990 | 1995 | 1998 | |
Ipar, építőipar | 43,7 | 36,7 | 35,3 |
Mezőgazdaság | 7,1 | 3,6 | 3,9 |
Közlekedés, távközlés | 5,2 | 4,7 | 4,7 |
Lakossági fogyasztás | 32,6 | 37,5 | 37,5 |
Kommunális és egyéb | 11,5 | 17,8 | 18,5 |
Összesen | 100,0 | 100,0 | 100,0 |
Az energia felhasználáson belül a termelő szektorok energiafogyasztásának részaránya csökkent. A mezőgazdaság energiafelhasználásának csökkenése különösen figyelemre méltó, az összes energiafogyasztás közel tíz év alatt 7,4%-áról 3,8%-ra esett vissza. A lakossági és egyéb fogyasztók felhasználása is csökkent, részesedésük azonban jelenősen megnőtt.
Hatékonyság és szerkezet
Magyarországon a GDP egységére vetített energiafogyasztás esetenként
kétszer vagy két és félszer magasabb, mint más európai országokban, bár
az energiahatékonyság egy kissé kedvezőbb, mint a többi közép-kelet-európai
országban (lásd a következő ábrát).
Magyarországon az ezer dollár GDP előállításához szükséges energiafelhasználás
még mindig magas. Az energiahatékonyság az utóbbi években csak kismértékben
nőtt, a mezőgazdaságban a gépek elöregedése miatt még csökkent is.
Az utóbbi tíz év alatt a felhasznált energia szerkezete és típusa megváltozott:
3. sz. tábla
1990 | 1995 | 1998 | |
Szén | 19,1 | 14,9 | 13,9 |
Kőolaj és olajtermékek | 32,8 | 34,9 | 34,8 |
Földgáz | 28,4 | 33,5 | 36,7 |
Nukleáris energia | 10,3 | 12,1 | 12,1 |
Import villamosenergia | 8,4 | 21,1 | 0,6 |
Megújuló energia | 1,0 | 2,5 | 1,9 |
Összesen | 100,0 | 100,0 | 100,0 |
A szén aránya csökkent, az olaj és olajtermékek viszonylagos felhasználása
az áremelkedés ellenére valamelyest növekedett. Legjelentősebben a földgáz
felhasználása emelkedett. Ma már a települések többsége, beleértve a vidéki
településeket is, földgázzal ellátott. A nukleáris energia részaránya lényegében
változatlan maradt. A megújuló energiaforrások felhasználása változatlanul
nagyon alacsony. A megújuló energiahordozók százalékos aránya valószínűleg
magasabb, mint a táblázatban szereplő adat, mert a vidéki lakosság tüzelőanyag
fogyasztási adatai hiányosak.
Előrejelzések szerint a szilárd fűtőanyagok szerepe tovább csökken,
a kőolaj és földgáz felhasználás állandó marad, és várhatóan az atomenergia
és a megújuló energiák szerepe fog növekedni.
A magyar energiapolitika és energiatakarékossági program
A Kormány jelenlegi energiapolitikája az 21/1993.(IV. 9.) sz. országgyűlési
határozaton alapszik. Az energiapolitika olyan fontos stratégiai elemeket
tartalmaz, mint az energiaellátás diverzifikációjának növelése, a volt
szovjet köztársaságoktól való importfüggőség csökkentése, az energiahatékonyság
növelése, a környezet fokozott védelme, szennyezésének minimalizálása,
valamint a külföldi tőke bevonása. A biomassza energetikai felhasználása
gyakorlatilag mindegyik stratégiai cél megvalósulását elősegítheti.
A Kormány 1995-ben elfogadta az Energiatakarékossági programot. Szakértők
szerint potenciálisan 25-30% energiát lehet megtakarítani. Az energiaszektor
hatékonyságát az erőművek hatékonyságának javításával, a hálózati kapacitásveszteségek
csökkentésével és fogyasztói oldali intézkedésekkel növelni lehet. Továbbá
a szükséges feltételek megteremtésével, a megújuló energiák felhasználásának
aránya a jelenlegi 2,5-3%-ról 10% fölé emelhető.
A program célkitűzéseinek megvalósítására néhány lépés már megtörtént.
1997-ben Energiatakarékossági hitelprogram indult, amely helyi önkormányzati
tulajdonban lévő intézmények energiatakarékossági beruházásaihoz nyújt
preferenciális hitelt. Az Akcióprogram megvalósításáért felelős Magyar
Energia Hivatal tevékenységéről szóló 1997-es jelentés azt írja: „...az
energiatakarékosság és az energiahatékonyság javításának pénzügyi és intézményi
rendszere már kialakulóban van Magyarországon, azonban a lényeges szerkezeti
változások elérésére szükséges az állami részvétel és a pénzügyi források
jelentős további bővítése.”
Az energiatakarékossági programok megvalósulása, s ezzel összefüggésben
a megújuló energiahordozók arányának növelése eddig igen lassú ütemben
haladt előre. Gyakorlatilag valamennyi fejlett országban megfigyelhető,
hogy a jelentős befolyással bíró energia-lobby nem érdekelt az energiatakarékossági
és energiahatékonysági programok megvalósulásában. Valószínű hasonló a
helyzet nálunk is. A Kormány által 1999. október 8.-án elfogadott energiatakarékossági
program fordulatot ígér ebben a vonatkozásban.
Az agrárpolitika hatása a biomassza energetikai hasznosítására
A piacgazdasági viszonyokra való áttérés a mezőgazdasági szektorban
jelentős változásokat eredményezett. A mezőgazdasági termelésben a nyolcvanas
években a növénytermesztés és állattenyésztés aránya csaknem egyenlő volt.
1997-re, az 1986-1990. évek átlagához viszonyítva az összes mezőgazdasági
termelés 28%-kal csökkent, a növénytermesztés 19,1%-kal, az állattenyésztés
37,6%-kal esett vissza. Továbbra is nagy mennyiségű melléktermék keletkezik,
amelyet a mezőgazdaságban nem használnak fel, s amelyet energetikai célra
lehetne fordítani.
A mezőgazdasági szektorban a privatizációt befolyásolta, hogy korábban
a termelés 70%-a származott a szövetkezeti szektorból, 14-15% az állami
gazdaságokból és 15-16% a magángazdaságokból. Az állami gazdaságok privatizációja
az állami tulajdonú ipari és kereskedelmi vállalatokhoz hasonlóan zajlott
le, míg a termelőszövetkezetek privatizálása önprivatizáció útján valósult
meg.
Az 1992-ben elfogadott szövetkezeti törvény értelmében a szövetkezetek
többé nem kötelesek összes tagjukat foglalkoztatni, és ez jelentős csökkenést
idézett elő a mezőgazdasági foglalkoztatottak számában. A kilencvenes években
több mint hatszázezer, korábban a mezőgazdaságban alkalmazott dolgozó veszítette
el munkahelyét és kárpótlásul csak kis 1-2 hektáros földet kapott. Megnőtt
a mezőgazdasági szektor polarizációja, emelkedett az exportorientált tömegtermelésre
(főleg búzára) szakosodott nagygazdaságok szerepe, és megnőtt az önfenntartó
gazdálkodást folytató, vagy legfeljebb a helyi piacra termelő kisgazdaságok
száma.
A magyar mezőgazdasági termékek kínálata jelenleg meghaladja a keresletet,
és sok mezőgazdasági importtermék olcsóbb, mint a hazai. Az intenzív szántóföldi
növénytermesztésre, vagy kertészeti termelésre kevésbé alkalmas területeken
történő energiacélú növénytermesztés a gazdálkodóknak biztosabb és kiszámíthatóbb
jövedelmet jelenthetne. Az energiaültetvény, illetve az erdősítés másodlagos
előnyökkel is járna a talajvédelem és a vízmegtartó képesség szempontjából.
Ebben a tekintetben biztató lépések már történtek, fordulatról azonban
még nem beszélhetünk.
A magyar mezőgazdasági politika továbbra is az élelmiszer-termelésre
összpontosít. Fő célja, hogy az EU csatlakozás idejére az élelmiszertermelőknek
jó helyzetet biztosítson, és ez viszonylag magas kezdő kvótákat eredményezzen.
Majd ezután remélhető, hogy már az előcsatlakozási szakaszban a gazdák
pénzügyi támogatást kapnak mezőgazdasági területek erdősítésére.
Az mező- és erdőgazdaságban nagy mennyiségű hulladék és melléktermék
keletkezik, és ezeknek a hulladékoknak energetikai felhasználása az anyagok
összegyűjtését, előkészítését, szállítását és tárolását igényli. Ezenkívül
a szervesanyagok tüzelésére alkalmas berendezés és megfelelő árviszonyok
szükségesek a biomasszából történő hő- és villamosenergia termelés ösztönzésére.
Az energiaültetvényekből származó biomassza ezenfelül még külön földterületet
igényel. Az energiaültetvények és az energiaerdő létesítésének legfőbb
akadálya az, hogy az energiaültetvények számára felhasználható földek (az
élelmiszer-termelés számára kedvezőtlenebbek) a kisgazdák tulajdonában
és használatában vannak, akik nem érdekeltek az erdősítésben, hanem földjüket
lehetőségeikhez képest maximális mértékben meg akarják művelni, hiszen
legtöbb esetben ez az egyetlen megélhetési forrásuk.
Környezetvédelmi politika hatása
A megújuló energiahordozók felhasználása sok tekintetben kapcsolódik
a magyar környezetvédelmi politika célkitűzéseihez.
Az Nemzeti Környezetvédelmi Program (NKP) 1997-2003 közötti időszakra
meghatározott 97 célkitűzése közül az egyik a megújuló energiafelhasználás
akadályainak elhárítása és a támogatási rendszer fokozatos kialakítása.
E feladat megvalósításához az NKP javasolja egy rövid/középtávú megújuló
energiaforrás fejlesztési program kidolgozását. Ez a speciális program
még nem készült el.
A megújulók felhasználásának elősegítését szolgáló célkitűzés azonban
más, az NKP-vel összehangolt országos stratégiába és politikába is integrálódott.
A környezetvédelem és a természeti erőforrások fenntartható kihasználása
és kezelése az Országos Területfejlesztési Koncepciónak is egyik fő célkitűzése.
A Nemzeti Környezetvédelmi Program intézkedési terve, vagy az 1997-ben
indított Nemzeti Környezet-egészségügyi Akcióprogram szintén felvette célkitűzései
közé a megújuló energiaforrások felhasználásának bővítését. A Nemzeti Környezetvédelmi
Program intézkedési terve kiemelten foglalkozik a biomassza termeléséből
származó várható egyéb előnyökkel is, nevezetesen, hogy az hozzájárulhat
a művelésből kivont mezőgazdasági területek csökkentéséhez és új munkahelyek
teremtéséhez.
Az országos energiakoncepcióhoz és az országos energiatakarékossági
programhoz hasonlóan, e programok egyike sem tűz ki azonban konkrét célokat.
Számszerű célkitűzéseket csak a kiegészítő anyagok tartalmaznak. E dokumentumok,
valamint a környezetvédelmi miniszter 1998 júliusi kijelentése szerint
a megújuló energiafelhasználás arányát 2010-re a jelenlegi 3%-ról 5-6%-ra
kell növelni. Ez a célkitűzés a megújulók arányának megduplázását jelenti,
amely megegyezik az Európai Unió terveivel. Az EU azonban a megújulók arányát
ez idő alatt kb. 6%-ról 12%-ra emeli, amely azt jelenti, hogy 2010-ben
az EU és Magyarország közötti különbség a mostani 3%-ról 6%-ra nő.
A biomassza-termelés és felhasználás közvetlen célkitűzése mellett,
a programnak más olyan céljai is vannak, amelyek közvetve a biomassza felhasználás
növelése révén érhetők el.
Az NKP tartalmazza azokat a kötelezettségeket, amelyeket Magyarország
nemzetközi egyezmények keretében vállalt az üvegházhatást okozó gázok és
SO2 emisszió csökkentésére.
Az ENSZ éghajlat-változási konvenciója keretében Magyarország kötelezte
magát, hogy az 1985-1987 időszak átlagán stabilizálja a széndioxid emissziót.
Kiotóban Magyarország elfogadta, hogy az első vizsgálati időszakra (2008-2012)
az üvegházhatású gázok kibocsátását 6%-kal csökkenti 1990-hez viszonyítva.
Ennek a vállalásnak a teljesítése azonban nem tűnik nehéznek, mivel a tüzelésből
származó széndioxid kibocsátás a bázisidőszak és 1995 között csaknem 28%-kal
csökkent (80,1 Mt CO2-ről 57,8 Mt CO2-re), ezenkívül a lekötési kapacitás
is növekszik.
A gazdaság fejlődésével a kibocsátás várhatóan növekedni fog, de előrejelzések
szerint az első vizsgálati időszak alatt az előírt szint alatt marad. Ennek
ellenére, valamint a jövőbeli emissziónövekedés megakadályozására, Magyarország
számos program és politika aktualizálását fontolgatja a CO2 emisszió csökkentése
érdekében.
Az országos energiatakarékossági program egyes elemeinek megvalósulása,
mint pl. a megújuló energiaforrások felhasználásának támogatása a széndioxid
kibocsátás további csökkenését eredményezi. A megújulók fokozott felhasználása
főleg a biomasszára vonatkozik, mivel ez a potenciál Magyarországon lényegesen
nagyobb, mint a nap- szél- vagy geotermikus energia potenciálé.
A biomassza fokozott felhasználása hozzájárulhat az oslói egyezményben
vállalt kéndioxid kibocsátás csökkentéséhez is. Az egyezmény szerint Magyarország
kötelezte magát, hogy az SO2 emissziót 2000-re 45%-kal, 2005-re 50%-kal
és 2010-re 60%-kal csökkenti. A széntüzelésről gázra történő átállás, az
atomenergia fokozott felhasználása, párosulva a fűtőolaj kéntartalmának
csökkentésével, valamint az 1990-es évek elején a gazdaság visszaesése
azt eredményezte, hogy 1995-ben a SO2 emisszió 57%-kal volt kisebb, mint
1980-ban. A jelenlegi a SO2 emisszió a 2005-ös határérték alatt van, és
csak 8%-kal haladja meg a 2010 évi határértéket. Mivel az SO2 emisszió
jelentős része (közel 60%-a) az energia szektorból származik, további csökkenés
az alacsonyabb emissziót okozó tüzelőanyagokra (pl. földgázra és megújuló
energiahordozókra) való áttéréstől, valamint az energiahatékonyság növelésétől
várható.
Az energiatakarékossági program a biomassza felhasználását mind rövid,
mind hosszú távon ajánlja. Ezzel a javaslattal viszont nincs összhangban
az országos erdészeti stratégia, amely a biomassza felhasználásának növelését
csak hosszú távon tűzi ki célul. Az országos erdészeti program is célként
határozza meg a hazai CO2 lekötési kapacitás növelését. Ezt azonban az
erdőállomány növelésével, s nem az erdészeti termékek energetikai célú
hasznosításával akarja elérni. Sőt tartalmaz olyan elemeket is, amelyek
az erdősültség növelése ellenére az erdészeti termékek mennyiségének csökkenését
és az erdőművelésből származó biomassza költségeinek emelkedését okozhatják.
Az erdősültség növekedése és a környezetbarát erdőgazdálkodás elősegítheti
a biodiverzitást, javíthatja a tájképet, fékezheti az eróziót és hozzájárulhat
a vízvédelemhez is. Azonban az olyan erdővédelmi stratégia, amely az erdőgazdálkodásban
a biomassza termelés helyett a biodiverzitásra, vagy más környezetvédelmi
célokra összpontosít, megkívánja, hogy a fát idősebb korban vágják ki,
lassúbb és fokozatos vágásfordulót, valamint mozaik-típusú újratelepítést
alkalmazzanak, valamint az erdősítést őshonos hazai fafajokkal végezzék
és korlátozzák a tarvágást. Ezek az intézkedések növelhetik a termelési
költségeket, és csökkenthetik a kitermelt erdei biomassza mennyiségét.
Az Nemzeti Környezetvédelmi Programban a talajvíz védelmének egyik
fő célja az, hogy a vizet a kivételi helyhez közel használják fel és tartsák,
és ezzel megakadályozzák a talajvízszint süllyedését. A program emellett
javasolja, ahol erre lehetőség van, a tisztított szennyvíz újra felhasználását.
A biomassza termelés növelése elősegítheti e célok teljesítését.
Magyarország vízvédelmi célkitűzése a felszíni vizek tápanyagterhelésének
20%-kal való csökkentése. Bár ez hosszú távú célkitűzés, ezt részben már
2003-ra el kell érni. Ez a cél elsősorban a jobb és nagyobb mennyiségű
szennyvíztisztítással érhető el. Az erdők és faültetvények tápanyagszűrőként
működve hozzájárulhatnak a folyók és tavak túlzott tápanyagterhelésének
csökkentéséhez.
A mezőgazdasági környezetvédelmi akcióprogram előírja környezetbarát
mezőgazdasági tevékenység folytatását a vízvédelmi területeken. A mezőgazdasági
akcióprogram javasolja a mezőgazdasági hulladékok újra felhasználását,
mint a felszín alatti vizek nitrogénterhelése csökkentésének egyik eszközét.
A biomassza ültetvények, kis kapacitású szennyvíztisztítóként működve,
javíthatják a vízminőséget. Az NKP ajánlja a csatornázatlan területeken
ennek alkalmazását. E célkitűzés elérésére javasolja pénzügyi ösztönzők
bevezetését. A biomassza ültetvények tápanyagszűrő kapacitása hasznos lehet
a szennyvíziszap elhelyezése szempontjából is.
Hulladékelhelyezésre vonatkozó fő célkitűzésként az NKP előírja, hogy
a kommunális hulladékban lévő szerves anyag arányát 6 év alatt 20%-ra kell
csökkenteni. Jelenleg ez az arány 32%. A szerves anyagot külön kell összegyűjteni,
azután komposztálásra használható, vagy hulladékégetőben elégethető, amelyik
energetikai célú felhasználást is eredményezhet.
A rendelkezésre álló támogatási alapok
Biomassza-projektek, valamint más megújuló energiaprojektek számos,
e célra fenntartott alapból kaphatnak pénzügyi támogatást. Ezek közül a
legfontosabb a Környezetvédelmi alap célelőirányzat, a Kac, korábbi nevén:
a Központi Környezetvédelmi Alap (KKA), a Német Szénsegély, a Területfejlesztési
Alap, illetve a Vidékfejlesztési Célelőirányzat.
Az alapok mindegyike valamilyen elsőbbséget biztosít a megújuló energiáknak.
Ezek az előnyök azonban nem jelentősek. Például a KKA által a környezetvédelmi
projekteknek nyújtott pénzügyi támogatást kilenc fő csoportra osztották.
E célkitűzések egyike az energia-hatékonyság, energiatakarékosság és a
környezetbarát és/vagy megújuló energia használata.
4. sz. tábla
1996 | 1997 | 1998 | |
Projektek támogatása | 94,2 | 188,6 | 16,6 |
Ebből: biomassza | 24,7 | 118,7 | 2,8 |
Kutatás támogatása | 0,0 | 4,0 | 2,3 |
Összesen | 118,9 | 311,3 | 21,7 |
A megújuló energia projektek ebből a támogatásból csak kis mértékben
részesültek. 1996-ban például az összes környezetvédelmi beruházásra fordított
támogatás 4.782,6 millió Ft volt. Ennek az összegnek 2,5%-át, 118,9 millió
Ft-ot kaptak megújuló energián alapuló projektek, s mindössze fél százalékot,
24,7 millió forintot a biomassza projektek.
A területfejlesztési alapok együttesen nagyobbak, mint a környezetvédelmi
alap. S ez az arány a jövőben még inkább megváltozik a területfejlesztési,
köztük a vidékfejlesztést szolgáló alapok javára. Az 1994-1997 közötti
három évben a területfejlesztési alap 24.605 millió forintot tett ki.
Bár a megújuló energiák felhasználása az országos területfejlesztési
koncepcióban is elsőbbséget élvez, a koncepció azonban több más, konkurenciát
jelentő prioritást is tartalmaz. A támogatási összegért folyó versenyben,
azonban ez a cél egyáltalán nem jelent meg. Az alap legnagyobb részét munkahelyteremtésre
(36,83%) és a gázhálózat fejlesztésére (26,07%) fordították. A megújuló
energia az említett időszakban a területfejlesztési alaptól nem kapott
támogatást.
A Német Szénsegély az energiatakarékosságot, energiahatékonyságot és
többek között a biomassza energetikai felhasználását támogató speciális
program. A program az érdekelt szervezeteknek kedvezményes kölcsönöket
nyújt. Eddig a Német Szénsegély részvételével 29 megújuló energiaprogram
valósult meg, melyekből 14 volt biomasszás. Az összes megújuló energia
projekt költsége 1.113 millió forint, melyből 673 millió forintot finanszíroztak
a program által nyújtott kedvezményes kölcsönökből. A támogatott biomasszás
projektek összköltsége 458 millió forint volt, ebből 281 millió forintot
adott a program.
A biomassza energetikai hasznosításának gazdasági-társadalmi feltételei
A biomasszára alapozott energetikai projektek nem eléggé ismertek Magyarországon,
és erőteljes "megújuló-energialobby" nélkül a biomassza termelők és felhasználók
nem képesek a törvényhozókra megfelelő befolyást gyakorolni annak érdekében,
hogy a biomassza felhasználást ösztönző rendeleteket hozzanak. A biomassza
energiaforrásokat a mai napig, hasonlóan az összes fosszilis energiahordozóhoz,
12%-os ÁFA terheli. Ez a biomassza saját felhasználását ösztönzi, és akadálya
a biomasszapiac kialakulásának. 2000. január 1-től a biodízel előállításának
0 százalékos ÁFA és jövedéki adókulcsa lesz. A biodízel előállítása jelenleg
nem gazdaságos és még jó ideig nem is tehető azzá, ellentétben a szilárd
biomasszák tüzelési célú felhasználásával, amelyeknél ugyancsak indokolt
lenne előmozdítani a nagyobb arányú felhasználását.
A megújuló energiaforrások felhasználása a biodízel előállításához
tervezett kedvezményen túl két szabályozásbeli előnyt élvez. A mezőgazdasági
és erdei hulladékot és mellékterméket használó kazánok és égetők, 25 %-os
beruházási és 40 %-os kamattámogatást kaphatnak, továbbá a napelemekhez
és néhány környezetvédelmi és hi-tech berendezéshez hasonlóan ezek
a berendezések gyorsított, 33%-os amortizációs rátával írhatók le.
A hazai biomassza felhasználás növelése érdekében az érintett minisztériumoknak,
intézményeknek és a téma más résztvevőinek együtt kell működniük a megfelelő
ösztönzők kidolgozásában, valamint a megújuló energia alkalmazásának útjában
álló, ugyancsak sokféle „nem gazdasági” korlát leküzdésében vagy legalább
minimálisra csökkentésében.
A nem gazdasági korlátok kétféle módon érintik a biomassza termelést
és felhasználást: (1) az országos törvényi és intézményi szabályozás kedvező
vagy kedvezőtlen környezetet teremt; és (2) társadalmi korlátok befolyásolják
a biomassza elterjesztésében és felhasználásában résztvevő személyek magatartását.
A nem gazdasági akadályok a biomassza termelést és felhasználást körülvevő
intézményi és jogi keretfeltételek megváltoztatásával, az oktatás kiterjesztésével,
valamint a megújuló energiákkal kapcsolatos korszerű technológiák elterjesztésével
csökkenthetők.
Magyarországon a legfontosabb szervezeti akadály, hogy egy minisztériumnak
sincs közvetlen befolyása a biomasszára. Ehelyett minden, a biomassza termelésben
és felhasználásban érintett szektort saját minisztériumi részlege és más
hivatalos szervek külön irányítanak. Bár más energiaforrásokra (pl. a szénre)
hasonló rendszer van érvényben, a biomassza projektek jellemzően kis méretei
ebben a vonatkozásban is jelentős hátrányt jelentenek. Mint minden kis
projektnél, a sokféle engedély beszerzése a különböző szervektől sokkal
nagyobb terhet jelent, mint a nagyobb projekteknél.
Az erdészeti biomassza termelését az FVM és az Erdészeti Hivatal felügyeli.
Termeléséhez és betakarításához összesen hét engedély szükséges. Egy engedély
szükséges a természetvédelmi hatóságtól, ha az erdő természetvédelmi területen
van, és hat engedély kell az erdészeti hatóságtól, ezek a következők: engedély
az erdő elsődleges funkciójának megváltoztatására, és/vagy magánterület
erdősítésére; erdősítési terv jóváhagyása, éves művelési terv és 10 éves
üzleti terv; vágási engedély és/vagy tarvágási terv.
A mezőgazdasági biomassza termeléséhez és feldolgozásához három engedély
szükséges, ha a biomassza termelését természetvédelmi területen tervezik.
Engedély kell a földhivataltól a természetvédelmi területen történő művelési
ág megváltoztatásához. Külön engedély szükséges a talajvédelmi hatóságtól
az öntözésre, a hígtrágya és/vagy szennyvíz elhelyezés jóváhagyására, és
végül egy engedély kell a természetvédelmi és a vízügyi hatóságtól bizonyos
technológiák alkalmazására a természetvédelmi területen és a védett övezetekben.
A társadalmi korlátok többsége nem a biomasszával vagy a megújuló energiákkal
szembeni bizalmatlanságból fakadnak, hanem azokból a szokásos nehézségekből,
amelyek minden új technológia piacra lépésekor jelentkezik. Az emberek
nem ismerik az új terméket és annak előnyeit. Az akadály leküzdésének egyik
legkönnyebb módja mintaprojektek létrehozása, vagy a kormányzati szervek
megnyerése, hogy elsőként saját intézményeibe alkalmazza az új technológiát.
Ezenkívül a kormányzat, vagy más érdekelt fél előmozdíthatja a biomasszák
nagyobb arányú energetikai felhasználását az intézményi és lakossági körben,
ha megfelelő tájékoztatást ad, kampányt szervez stb.
Újabb biomassza felhasználást az energia szektorban úgy érhetünk el,
ha biomasszát hasznosító projekttel pályázunk. Mivel a biomassza tüzelés
egyedül nem minden helyzetben megfelelő, a biomassza és szén vegyes tüzelése
egyik lehetősége annak, hogy a meglévő széntüzelésű erőművek megfelelhessenek
a környezetvédelmi előírásoknak. A biomasszával egyes leállításra ítélt
széntüzelésű erőművek működését meg lehet hosszabbítani – ezzel munkahelyeket
lehet megtartani a szénbányászatban, és újakat lehet teremteni a biomassza
termelésnél és ellátásnál.
A biomassza piac szerkezete
A biomassza piaca eléggé kialakulatlan, mivel a biomassza energetikai
felhasználása Magyarországon embrionális állapotban van. Eltekintve néhány
működő biomasszás energia projekttől, a biomassza többnyire mint nem szándékosan
termelt melléktermék keletkezik, és amennyiben energiatermelésre használják,
a biomasszát többnyire maga a termelő hasznosítja. A fafeldolgozó cégeknél
például általános gyakorlat, hogy hőszükségletüket saját fahulladékuk felhasználásával
maguk fedezik.
A biomassza két formájának van csak rendszeres piaca, ez a szalma és
a faapríték. Az értékesített szalmát azonban főleg az állattartó telepeken
alomként, a cellulózgyártásban nyersanyagként használják fel, nem pedig
energiatermelésre. A faapríték esetében a piac labilis és nem eléggé szervezett.
A biomassza néhány fajtáját, pl. a nyárkérget és fahulladékot nehéz eladni.
A viszonylag olcsó fosszilis tüzelőanyagokkal (különösen a földgázzal és
fűtőolajjal) fennálló versenyhelyzet miatt a biomassza termékek kereslete
kisebb a kínálatnál.
A biomassza ára nem szabályozott, ezeket alapvetően a kereslet-kínálat
határozza meg. A piacot jelenleg a vevők uralják, a biomassza viszonylag
olcsó. Például, a szalma ára 5000-8000 Ft/t az évszaktól, a szalma minőségétől
és a bálamérettől függően. 12,0-14,2 GJ/t fűtőértéket véve figyelembe ez
az ár 352-615 Ft/GJ-nak felel meg. A vastag tűzifa fűtőértékre vetített
ára 460 Ft/GJ, a biobriketté 770-800 Ft/GJ. Összehasonlításul, a gáz átlagos
ára 723 Ft/GJ, a barnaszéné 549 Ft/GJ.
A kialakulatlan biomassza piacnak nincs sok résztvevője. A biomasszát
felhasználók többsége saját maga termeli a biomasszát, ezért nem igazi
résztvevői a piacnak. Szalmát főleg a nagy gazdaságok termelnek, azonban
a 30 ha alatti gazdaságok által eladott szalma aránya kb. 33%. Az ipar
által felhasznált saját fahulladék mellett, az elsődleges fafeldolgozó
üzemek adnak el fűrészport a tégla- és húsiparnak energetikai, valamint
az állattartó telepeknek almozási célra. A másodlagos faipari üzemek fahulladékból
brikettet állítanak elő és adnak el. A szállítást különféle vállalkozások
bonyolítják le, melyek nem biomassza-kereskedelemre specializálódtak.
Jelenleg a biomassza fogyasztók túlnyomó többsége 40 kW alatti kapacitású
berendezéssel rendelkező háztartás, melyek összteljesítménye 6.225.000
kW. Az itt található berendezések képviselik az összfogyasztás több mint
90%-át. A kisgazdaságok 40-1000 kW közötti berendezései 265.605 kW összkapacitással
kb. 4%-ot használnak fel. A nagygazdaságok és erdészeti üzemek 1 MW feletti
kapacitású berendezéseikkel és 303.950 kW összteljesítménnyel 4,5%-ban
részesednek a felhasználásból.
Mivel a biomassza energetikai célra történő szállítására irányuló üzleti
kapcsolatok nem gyakoriak, a szerződések száma sem nagy. A szerződések
általában középtávú keretszerződések, melyeket évente aktualizálnak az
inflációból adódó változások figyelembevételével. Ezek nem túl részletesek,
csak az árat, a szállított mennyiséget és a szállítási ütemezést tartalmazzák.
Az ellátás kockázata miatt a biomassza felhasználók több szállítóval állnak
kapcsolatban.
A bioenergia felhasználás növeléséhez mindenekelőtt stabil felvevő
piacra lenne szükség. Továbbá elengedhetetlen a megfelelő nyersanyag ellátás,
esetleg egy elsődleges feldolgozás, valamint szervezett kapcsolat az felhasználók
és az ellátószervezetek között.
A biomassza energetikai hasznosításának gazdaságossági kérdései
A biomassza jelentősebb felhasználása az energiaellátásban csakis a
fogyasztók (felvevőpiac), az energiatermelők és az állai támogatási rendszer
céljainak összhangba hozásával lehetséges. Az ökonómiai értékelésénél a
felhasznált energia teljes költségét kell figyelembe venni.
A biomassza energetikai hasznosítása során a környezetvédelmi szempontok
tekinthetők azon tényezőknek, melyek pénzértéke az energiatermelőnél, illetve
-felhasználónál közvetlenül nem jelennek meg. Éppen ezért, ebből a szempontból
mindenképpen indokolt - továbbá EU csatlakozásunk miatt is kívánatos -
az állami szerepvállalás az ilyen célt szolgáló beruházásokban.
A bio-tüzelőanyagok használatával elérhető károsanyag-emissziócsökkenés
pénzbeli értéke a különböző források alapadatai szerint jelentősen eltér.
A következő táblázat az egyes energiahordozóknak a környezetvédelmi jellegű
externáris költségekkel megnövelt teljes költségeit mutatja. (Megjegyezzük
azonban, hogy a táblázatba foglalt adatok csak tájékoztatójellegűek, s
például az energiaültetvények esetében - mivel ilyenek nálunk még gyakorlatilag
nincsenek .csak becsléseknek tekinthetők.)
5. sz. tábla
Energiahordozók | Alapanyag, amortizáció | Externális költségek | Teljes költség |
Barnaszén | 993 | 1.533 | 2.526 |
Feketeszén | 1.138 | 1.000 | 2.138 |
Tüzelőolaj | 3.738 | 86 | 3.824 |
PB gáz | 2.151 | 4 | 2.155 |
Földgáz | 950 | 4 | 954 |
Tűzifa | 1.129 | 0 | 1.129 |
Gyümölcsnyes. | 628 | 0 | 628 |
Energiaültetvény | 769 | 0 | 769 |
Bálázott szalma | 839 | 0 | 839 |
A biomasszák esetében a kedvező alapanyagköltségekből származó előnyöket
jelentősen csökkentik a tüzelő berendezésekkel kapcsolatos magasabb költségek.
A jövőben a modern kazántípusok elterjedése, a szállítási távolságok optimalizálása
és a környezetvédelmi előnyök pénzbeni megjelenése versenyképessé teheti
különösen a faapríték, az energiaerdő-apríték és a bálázott szalma energetikai
hasznosítását.
Az intézményi körökben és a távhőszolgáltatásban lehetséges a bio-energiahordozók
használatának áttörési lehetősége ui. a biomassza helyi ill. regionális
jellegéből adódóan itt érvényesülnek azok a járulékos előnyök, amelyek
a tulajdonosokat, kezelőket - elsősorban az önkormányzatokat - ráébresztik,
hogy érdemes ezt a megoldást választani.
A biomassza termelés fokozásával nyilvánvalóan új, és főleg helyi kistérségi
szinten teremthető munkahelyek keletkeznek, amelyek területi preferenciáit
egy készülő programban meg lehet úgy választani, hogy azok egybeessenek
azokkal a területekkel, amelyeken nagyszámú a tartósan munkanélküli található.
Helyi- és regionális energiagazdálkodás kialakítása révén jelentősen
javulhat az egyes, főleg a szegényebb régiók gazdasági input-output mérlege,
csökkenhet a gazdagabb régióktól való függőségük, javulhat a helyi erőforrások
és lehetőségek hasznosításának a szintje. Érvényesül a szubszidiaritás
elve. Kialakulnak ill. bővülnek a helyi értékesítési hálózatok. Távlati
célként létrejöhet egy erős, exportképes, a bioenergiára épülő gépipar
és kazánipar is, valamit a fejlődési folyamat tapasztalatai, technológiák
és a mérnöki munka is exportképessé válhat.
Az állásfoglalás a Világbank által finanszírozott "Magyarország megújuló energia és területfejlesztési projekt"-jének keretében a Környezettudományi Központ (KTK) és a washingtoni székhelyű Center for Clean Air Policy (CCAP) "A biomassza felhasználásának jogi és gazdasági feltételrendszere" c. tanulmánya alapján készült. A munkában a KTK részéről Éri Vilma és Laczó Ferenc, a CCAP részéről Jeff Peterson és Paige Shelby vett részt. |
Az állásfoglalást Laczó Ferenc állította össze |
A szakmai lektorálást Zsuffa László végezte |
E kiadvány megjelentetését a Környezetvédelmi Alap Célelőirányzat pénzügyileg támogatta |
Felelős kiadó: Dr. Éri Vilma igazgató |
A Környezettudományi Központ intézményi támogatói: a Rockefeller Brothers Fund, a Charles Steward Mott Foundation és a German Marshall Fund. Programjait - többek között - a Központi Környezetvédelmi Alap, illetve a Környezetvédelmi Alap Célelőirányzat, a Magyar Tudományos Akadémia, a PHARE, a Kelet- és Közép-Európai Regionális Környezetvédelmi Központ, a Minnesotai Egyetem, a Világbank, az ENSZ Környezetvédelmi Egysége, a FAO és az US AID támogatta. |
Vissza |
Főoldal |